Den følgende fortælling handler om Martha, der arbejder i et salgs- og rådgivningsjob i en stor koncern.

På arbejdspladsen skete der på kort tid store omvæltninger i personalesammensætning, der blev sat nye, høje krav til salgstallene og rådgivningssamtalerne blev optimeret.

Martha har deltaget i Positiv Mentalitets Work-life Mentorforløb, og har givet sit samtykke til, at denne historie må offentliggøres.

 

nature-fashion-person-woman 795

Jeg kan ikke overskue min dag

 

Da Martha kontakte mig, var hun meget ked af det. Hun havde svært ved at falde til i de nye opgaver og de nye krav. Hver dag var en udfordring, og det var svært at komme afsted om morgenen.

Om aftenen efter fyraften, var Martha drænet for energi, og kunne ikke andet end lægge sig på sofaen.

 

” Jeg lå meget på sofaen, og bare spekulerede.

Når jeg gik på arbejde om morgenen havde jeg hjertebanken,

uro i kroppen,og kunne næsten ikke overskue min dag”.

 

For Martha var det voldsomt frustrerende, at det job som hun engang var glad for og hvori hun trivedes, pludselig havde ændret karakter.

Det var svært for hende, at få arbejdsdagen til at fungere – og værst af alt, synes Martha, at hun havde udfordringer med at imødekomme ledelsen nye krav til flere rådgivninger og forventninger om mere salg.

 

Forandringer stresser

 

Noget at det, der virkelig kan sætte stress i gang hos os mennesker, det er, når vi føler at vores evne til at kontrollere vores omgivelser, forsvinder – og vi ikke har indflydelse på vores dagligdag.

Stress opstår også ofte, når vi oplever, at der ikke er et match mellem det vi føler vi kan, og det som andre forventer af os.

Alle forandringer er i princippet stressende. Det, at stå overfor nye udfordringer, er for mange skræmmende, bekymrende eller føles utrygt. Og det kan sætte stress-processen i gang.

 

student-795

 

I Marthas tilfælde, var alle tre elementer i spil.

Og det betød, at hun oplevede et voldsomt pres.

Dels fra de forventninger ledelsen på arbejdspladsen kommunikerede ud – og dels fra sig selv. For Martha kom i tvivl, om hun var god nok. Om hun kunne klare opgaverne.

 

”Der var sket meget nyt på mit arbejde over kort tid, 

som jeg ikke kunne overskue”.

 

Så Martha forsøge at kompensere for alle forandringerne og kravene, ved at arbejde endnu hårdere og mere indædt. Hun lærte alle de nye retningslinjer, hun øvede sig og gjorde virkelig sit bedste.

Al den arbejdsflid forvandlede sig til et uoverskuelige arbejdspres.

Utryghed ved at tage telefonen og ringe salgs-samtaler.

Ubehag ved at rådgive i de nye regler.

Arbejdslede.

Alt for mange opgaver, der hobede sig op.

For var det nu helt rigtig, alt det hun rådgav om – havde hun mon glemt noget, misforstået noget?

Alt for mange tanker

 

Martha’s tankeprocesser tog nogle helt uventede drejninger.

Fra at være en super dygtig medarbejder, der kan sit kram, forvandlede Martha sig til en super dygtig medarbejder, der kan sit kram, men som nu tvivlede på sig selv.

Som ikke trivedes.

 

window-view-795

 

Som genspillede alle telefonsamtaler for at finde steder, hvor hun måske havde lavet en fejl, en ups’er, noget hun kunne have gjort eller sagt anderledes eller bedre, noget, der ville give mere salg.

Alt fokus lå på de steder, hvor hun synes hun ikke gjorde det godt – og aldrig på de succesoplevelser, hun også oplevede.

Og tankerne kørte i ring. Om morgenen, om aftenen og om natten.

Faktisk var der så mange tanker, at det gik ud over Marthas søvn. Og det gjorde det endnu sværere at komme igennem arbejdsdagen.

 

”Jeg sov dårligt om natten, og var derfor meget træt. 

Jeg havde ingen energi, men rigtig mange negative tanker”.

Du er ikke (kun) dine tanker

 

For Martha handlede det at blive stressfri i stor udstrækning om, at få styr på tankerne. For de kørte hende rundt i manegen.

Og det sker helt ubevidst. Det er derfor det er så svært, at gøre noget ved alene.

Måden du tænker på, påvirker måden du har det.

Marthas mange bekymringstanker gav stress fordi hun genspillede samtaler, som hun følte ubehag ved at føre.

Hun forberedte samtaler inde i hovedet, som hun ikke havde lyst til at have.

Men hjernen kender ikke forskel. Den oplever en fare, uanset om det er tanke eller virkelighed. Og så sender den stresshormoner ud i kroppen.

Derfor oplevede Martha masser af konstante stress-symptomer.

For Martha handlede det i høj grad om at forstå, at tankerne ikke er virkeligheden.

Det er dig der skal styre dine tanker, ikke omvendt.

Og da Martha knækkede koden til at stoppe de mange bekymringstanker, faldt stressen også.

 

”På Work-life mentorforløbet lærte jeg, hvor vigtigt det er for mig,

at have ”styr” på mine tanker, og ikke lade dem styre mig. 

Derfor skal jeg bruge alle de gode ting jeg har lært af dig, Rikke”.

 

 

Vil du også lære at få styr på dine stress-tanker?

Vil du forstå, hvad der sker i kroppen, når du stresser og hvordan du kan slippe ud af stress-spiralen?

Så læs mere om Positiv Mentalitets Work-life Mentorforløb til jubilæums-pris, der lærer dig at skabe work-life balance en gang for alle, så du ikke igen bliver alvorligt stresset.

GRATIS E-BOG

HAR KARRIEREN OVERTAGET DIT LIV?

3 tegn på du er karriere-ramt & hvad du kan gøre ved det. 

 

Du får også fremover Positiv Mentalitets nyhedsbrev med inspiration til hvordan du opnår work-life balance, mindre stress, større trivsel og bedre søvn. 

Tak for din tilmelding